Siirry sisältöön

Kreationismi Suomen kouluihin?

17 toukokuun, 2013

Image

Kreationismi Suomen kouluihin evoluution rinnalle? Nyt tämäkin hölmöily on levinnyt Suomeen. Kansanedustaja Mika Niikko on ehdottanut kreationismia eli uskovaisten luomisuskoa kouluihin evoluutioteorian rinnalle.

”Evoluutioteoria on tällä hetkellä maailman syntyteorioista se, jota yleisesti pidetään validina.”

Niikolla on menneet faktat sekaisin, evoluutio ei selitä maailmankaikkeuden syntyä millään tavalla vaan lajien kehittymistä.

”Evoluutioteoriaa voitaisiin pitää eräänä historiallisena ilmiönä, vaikka sitä opetetaankin osana luonnontieteitä.”

Siis mitä? Luonnontieteen oppitunnilla ei pitäisi käsitellä evoluutioteoriaa, joka on kenties luonnontieteen merkittävin ja keskeisin teoria? Sen sijaan siitä pitäisi tehdä ”historiallinen ilmiö”. Tilalle tai rinnalle täysin kansansatuihin perustuvaa harhaluuloa?

Voiko sekopäisempää tekstiä saada aikaiseksi?

 

Kansanedustaja Niikko esittää siis kysymyksen:

”Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukainen oppimistavoite tutkivasta ja kriittisestä oppijasta voi toteutua ja vaihtoehtoiset teoriat maailman synnystä otetaan opetussuunnitelmassa huomioon?

Helsingissä 10 päivänä huhtikuuta 2013

Mika Niikko /ps”

 

Uskonnonopetusta saisi vähentää ja tiedeaineiden lisätä, jotta näitä harhaisia vähä-älyisiä hölmöilyjä esiintyisi Suomessakin entistä vähemmän.

Opetusministeri Jukka Gustafsson vastaa mm. näin:

Perusopetuksen biologian opetuksessa evoluutioon tutustutaan luonnontieteellisestä näkökulmasta tuomalla esille niitä tutkimustuloksia, joita luonnontieteissä evoluutiota koskien on saatu. Biologian opetuksessa evoluutiota tarkastellaan lajinkehityksenä, populaatioiden ja lajien vähittäisenä muuttumisena. Uusimpaan luonnontieteelliseen tutkimuksen perustuen peruskoulun biologian opetuksessa ei ole syytä muuttaa evoluutiota koskevaa käsittelyä.”

 

Uskonnon opetuksessa maailman syntyä tarkastellaan ihmisestä ja hänen toiminnastaan lähtien, ei luonnontieteellisenä ilmiönä. Perusopetuksen ylemmillä vuosiluokilla vaihtoehtoiset käsitykset maailman synnystä tulevat esiin keskusteluissa, ei edellä todetun mukaisesti tavoitteissa tai sisällöissä. Käsityksiä maailman synnystä esitellään sellaisina kuin ne ovat. Raamatun kertomusten kohdalla luomiskertomuksen esitellään olevan sen ajan ihmisille kirjoitettu historiallinen selitys maailman synnystä, ei kertomus tieteellisestä maailman synnystä. Uusimpaan tieteelliseen tutkimukseen perustuen perusopetuksen uskonnonopetuksessa ei ole syytä muuttaa maailman syntyä koskevaa käsittelyä.”

Onneksi Suomessa ei olla samassa tilanteessa kuin Yhdysvalloissa uskonnon kanssa.

 

No comments yet

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: